2019 modellene kommer nå på løpende bånd!

I disse dager introduserer sykkelfabrikker sine nye modeller for 2019, og det er en tydelig ramme som kommer til å prege markedet. Nemlig aero sykler med skivebremser. Noen merker har til og med gått så langt at de bare har utviklet versjoner tilegnet skivebremser, og ikke er klargjort for tradisjonelle V-bremser. Dette tyder på at UCI tidlig har gitt beskjed om hvilken utvikling sykkelsporten vil få i 2019 med tanke på regelverket rundt bruk av skivebrems.

Hva vil skje med markedet? Vi tror at V-bremser vil gå noe ned i pris, men at det fortsatt vil prege markedet i høy grad. Det er mange som har sin tiltro til denne bremsetypen, og nå er kanskje muligheten til å gjøre et ordentlig kupp. Se etter salg under Tour De France, på «black friday» eller rundt vintertider. Det er den reduserte vekten V-bremser har som mest sannsynlig vil gjøre at sammenlagtryttere vil fortsette å benytte seg av disse da de er mer brukervennlige i bratte bakker. UCI har som kjent en vektgrense på 6.8 kg, og syklene med skivebrems ligger som regel på mellom 7.1-8.2kg. Så spørsmålet her blir om den lette vekten til V-brems overveier for det de sparer på sletter og nedoverbakker med aero syklene, men dette vil tiden vise.

Her viser vi de tre nye syklene som har blitt lansert til nå, samt andre gode valg å tenke over dersom du vil bytte ut sykkelen din i løpet av høsten.

BMC TIMEMACHINE R01 DISC (2019)

Helt redesignet for å matche den økende konkurransen som kommer til året. BMC har virkelig gått langt for å spare WATT og luftmotstand der det er mulig. Med en ramme som oser aero lang vei, har de til og med integrerte flaskeholdere. De sier selv at enkelte flaskeholdere kan øke luftmotstanden, så for å hindre dette har de alliert seg med «Elite» og laget flaskeholdere som passer som hånd i hanske med rammen. Under flaskeholderne er det et aldri så lite oppbevaringsrom som skal gi mindre luftmotstand, og som ikke minst er praktisk i bruk. Denne sykkelen har en vekt på 7.76kg i str. 54. Det skal sies at dette er med topputstyrt som Dura Ace DI2.

CANNONDALE SYSTEMSIX DISC (2019)

Kanskje sykkelen som har mest å leve opp til. Cannondale har gjort intet mindre enn følgende uttalelse: Systemsix er den raskeste UCI godkjente landeveissykkelen i verden. De sier de har samlet data som kan støtte denne uttalelsen. Om Systemsix er testet opp mot de nye modellene til de andre sykkelmerkene er derimot uvisst.
Vi må ikke glemme at Cannondale lenge har fokusert på lav vekt og å lage solide «allround-sykler», så det var morsomt å se at også de har tatt initiativet til å bevege seg inn i aero-kategorien. Det som også er artig med denne modellen er at det er integrert «power meter» i kranken. Dette må dog kjøpes for å få låst opp. Vekt kommer på 7.7kg i str. 58.

SPECIALIZED S-WORKS VENGE DISC (2019)

Specialized har de siste årene hatt toppmodell med skivebrems. Vi har også sett proffene på denne modellen, så vi vet den er god nok for de som krever det aller beste. Selv om 2019 modellen har samme navn, er det gjort endring på geometrien til rammen. De hevder selv at neste års modell skal ha mindre luftmotstand og en imponerende vekt på kun 7.1kg i str 56, som er 460 gram lettere en forgjengeren.

CERVELO S3/S5

Cervelo har lenge vært en toppsykkel som ligger relativt høyt i pris. Dette har vist seg å være en sykkel som har vunnet etapper i Tour De France og ikke minst VM. Cervelo S3 med skivebrems er ingen nyhet, men det ryktes om en Cervelo S5 med skivebrems. Vi har fått hint om at denne blir å se ved Dimension Data sin teambuss. Vi ser for oss den samme lave geometrien, med to elegante skiver på hvert hjul. Dessverre vil nok prisen bli veldig stiv dersom den tilsvarer V-brems modellen. Her kommer S3 som et fint alternativ.

3T STRADA PRO DISC

3T Strada Pro er en lettere versjon og billigere versjon av forgjengeren. 3T kommer kun i Disc versjon, og er laget for fart. Samme mann som var med på å utvikle geometrien til Cervelo, har også vært med på å utviklet konseptet til 3T. Det forklarer likhetstrekkene med lav sittestilling og en relativ aggressiv sykkel. Noe som også er spesielt med 3T sin landeveissykkel er kranken fremme som kjører på singeldrev, det er rett og slett ikke plass til flere. Dette skal være aerodynamiske årsaker, som gjør opp for at man ikke har de letteste eller tyngste girene.

CANYON AEROAD DISC

Vi er veldig spente på å se om Canyon gjør noen drastiske endringer på sin aero sykkel med skivebrems. Dersom dette ikke skjer, kan vi nøye oss med det vi har fra før. Dette er nemlig en solid sykkel, hvor du får mye for pengene. Via nettsiden til Canyon kan du legge inn forskjellige lengder på kroppen din, slik at du får utstyret du skal ha i henhold til lengder og størrelser. Det blir også spennende å se om Katusha kommer til å benytte seg av disse, eller holde seg til V-brems. Sykkelen kommer med 60mm høyprofilerte hjul, og en vekt på ca 7.4kg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *